top of page
Ara
Yazarın fotoğrafıEsra Türkan Öcal

Markalaşmak mı dediniz?



Marka’nın dilimize İtalyanca'dan "Marca" kelimesinden geçtiğini biliyor muydunuz?


“Marka” kelimesi Almanca’da Marc “sınır çizgisi”, Fransızca’da Marque “ürün işareti” Anglo-Sakson dillerinde “Brand” – “Branding” yani “işaretleme – yakma” anlamında kullanılmış.


Pazarlama’nın babası kabul edilen Philip Kotler, markayı “ üretici ve satıcının, tüketicilere belirli özellik ve faydaları sürekli olarak sunacağının bir vaadi ve kalite garantisi” olarak tanımlıyor.


Gelişen ve değişen sanayi sistemlerine paralel olarak ürün üretimi kadar, bazı durumlarda üründen de öte, ürüne ait soyut bir kavram olan “Marka” ve “Markalaşma” nın geçmişe göre çok daha fazla önem kazandığını görüyoruz.


Peki markalaşmayı önemli yapan nedir?


Tüketicilerin satın alma kararlarının çoğunun altında, aynı bilişsel kısa yollar yatar. Bu kısayollardan en önde gelenleri; “marka bilinirliği”, “geçmiş deneyime ait güven”, “verimlilik” ve yakın zamanda hayatımıza dahil olan “sürdürülebilirlik” sayılabilir. Bu bileşenlerin, günümüzün “iyi marka” tanımının da bileşenleri olduğunu görüyoruz.

Markalaşma; hem gelişmiş, hem de gelişmekte olan ülkelerde firmaların, dünya pazarlarında yer sahibi olma ve ticaret hacmini arttırmaları bakımından da ayrıca önemlidir. Her geçen gün yeni girişimlerle rekabetin kızıştığı ve kurumların markalaşma yolculuğunda daha emin adımlarla yürümesi gerektiği günümüzde, Deloitte tarafından hazırlanan 2022 Küresel Pazarlama Trendleri raporunda, işletmelere çok önemli bir ipucu verilmekte.


“Markalar kime hizmet ettiklerini ve söz konusu bireylerin spesifik olarak neye önem verdiğini bildiğinde, amaçlarını bir rekabetçi üstünlük şeklinde konumlandırabilirler ve daha da önemlisi söz konusu tüketicilerin beklediği yönde hareket edebilirler.”

Bu durumda markalaşma başarısı, kurumların müşterilerinin zihninde kalması ve deneyimlerini diğer potansiyel müşteri adayları ile paylaşması ile ölçülebilir.

Kevin Lane Keller, Dünya’nın en başarılı on markası üzerinde çalışarak ortaya koyduğu Marka Karnesi ile markaların başarısını somut olarak değerlendirebilecek, on maddelik basit ama etkili bir rapor hazırlamış.


Markanızın başarısını siz de bu karne ile değerlendirmek isterseniz, Keller’in karnesini sizin için daha anlaşılır bir excel olarak hazırladık. info@consilium.com.tr adresimizden talep edebilirsiniz.


18 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page